Рўйхатдан ўтган парол ёки логинингизни ёзинг
Ижтимоий тармоқлар орқали киринг:
Ёки рўйхатдан ўтинг:
Исмингиз
Э.Почтангиз
Паролингиз
Паролни такрорланг
Рўйхатдан ўтиш тугмасини босишингиз билан сайтдан фойдаланиш қоидалари билан ҳам танишиб чиққан бўласиз

Ислом дини спортнинг қай турига ижозат беради

00:00 / 30.01.2007 | eski savollar | 822
Ассаломи алайкум Шайҳ ҳазратлари, қилаётган ҳизматларингиз учун Алоҳ сиздан рози бо'лсин ва сизга биздан жудаям чуқур ташаккур. Саволим шуки мен авваллари бокс спорти билан шуг'улланардим лекин исломни яҳши тушунмасдим ҳозир Аллоҳга шукурки намоз оқияпман қолдан кеганича ислом илмини органмоқдаман ва шу билан биргаликда спорт билан шуг'улланиш ниятим ҳам бор эди қайси спорт турлари билан шуг'улланишга шариатимиз руҳсат беради ёки ҳаммаси мумкинми жавоб учун олдиндан раҳмат.

Шайх Муҳаммад Содиқ Муҳаммад Юсуф роҳимаҳуллоҳ:

ЋАЙВОНЛАРГА МИНИБ МУСОБАЌАЛАШИШИбн Умар розияллоћу анћудан ривоят ќилинади«Набий алайћиссалом боќилиб, совутилган отлар орасида мусобаќа ўтказдилар. Уларни Ћайфаадан ќўйиб юбордилар. Борадиган паккаси Саниятул Вадоъгача эди.Мен Мусога:«Уларнинг ораси ќанча эди?» дедим.«Олти ёки етти мил эди», деди.У зот боќилмаган отлар орасида мусобаќа ўтказдилар. Уларни Саниятул Вадоъдан ќўйиб юбордилар. Борадиган паккаси Бани Зурайќнинг масжидигача эди.Мен (Мусога):«Уларнинг ораси ќанча эди?» дедим.«Бир ёки шунга яќин мил эди», деди.Ибн Умар ўша мусобаќада ќатнашганлардан эди».Бешовлари ривоят ќилган.Отларни чиниќтириш учун алоћида боќиб совутилади. Аввал ем бериб семиртирилади. Кейин емини аста секин озайтириб борилади. Чоптириб терлатилади. Турли нарсаларга ўраб совутилади. Охири келиб от чиниќиб мусобаќаларда ќатнашишга тайёр бўлади.Ћайвонлар ўртасида мусобаќа ќилишда уларнинг совутилган бўлиши эътиборга олиниши шарт экан. Чунки Пайѓамбар алайћиссалом ушбу ћадиси шарифдан зикр ќилинганидек совутилган отлар орасида ўтказилган мусобаќада олти ёки етти мил масофани ихтиёр ќилганлар. Совутилмаган отлар орасида ўтказилган мусобаќада эса бир милча масофани белгилаганлар. Совутилмаган отлар кўп чопсалар ќийналиб ќолишлари мумкинлиги эътиборга олинган.Ушбу ћадиси шарифдан олинадиган фойдалар:1. Пайѓамбар алайћиссаломнинг мусобаќалар уюштирганлари.2. Совутилган отлар орасида узоќ масофаларга мусобаќа ќилиш мумкинлиги.3. Совутилмаган отлар орасида ќисќа масофаларга мусобаќа ќилиш мумкинлиги.4. Ћайвонлар орасида мусобаќа ўтказганда уларни ќийналиб ќолишидан четланиш зарурлиги. Анас розияллоћу анћудан ривоят ќилинади«Набий алайћиссалом Азбаа номли туялари бўлиб, ундан ўзадигани йўќ эди. Бир аъробий ўзининг туяси билан келди. У ўзиб кетди. Бу мусулмонларга оѓир ботди. У зот буни билдилар ва:«Бу дунёда ћар бир кўтарилган нарсани пасайтириш Аллоћ учун ћаќдир», дедилар».Бухорий ва Насаий ривоят ќилган.Бу ћадиси шарифдан туялар мусобаќаси жоизлигини билиб оламиз. Шунингдек спорт оламининг энг мућим ќоидаларидан бири ћеч ким ва ћеч нарса абадий биринчи бўлиши мумкин эмаслигини ћам англаб етамиз. Ћар ќандай олий сифатларга эга бўлган мусобаќачи ћам ваќти соати келганда ютќазиши турган гаплигини тушунмоќ лозим. Оиша розияллоћу анћодан ривоят ќилинади«Набий алайћиссалом билан сафарда эдим. У зот Соллаллоћу алайћи васаллам билан мусобаќалашган эдим, ўзиб кетдим. Бир муддатдан сўнг гўштим оѓирлашганда яна мусобаќалашиб, мендан ўзиб кетдилар ва, бу ћалиги ўзиш ўрнига, дедилар».Абу Довуд ривоят ќилган.Ќаранг, Пайѓамбаримиз Соллаллоћу алайћи васаллам ўз хотинлари Оиша онамиз розияллоћу анћо билан югуриш мусобаќаси ўтказган эканлар. Бу югуриш мусобаќаси ўтган пайтда Пайѓамбаримиз Соллаллоћу алайћи васалламнинг ёшлари эллик учдан ўтган эди. Кейинги, Пайѓамбаримиз Соллаллоћу алайћи васаллам Оиша онамиздан ўзиб кетган югуриш мусобаќасида эса У зотнинг ёшлари ундан ћам катта бўлади. Бу оилавий равишда бадантарбия билан шуѓулланишдир. Афсуски кўпгина мусулмонлар бунга ўхшаш нарсалардан бехабарлар.Ќадимги уламоларимиз ушбу ћадиси шарифни шарћ ќилар эканлар бир неча маъноларга урѓу берганлар. Улар, Оишанинг ћадисида; оёќда югуриб мусобаќа ќилишга, маћрам эркак аёллар орасида мусобаќа ўтказишга, бу иш виќорга, шарафга, илмга, фазлга ва ёшнинг улуѓлигига номуносиб эмаслигига далил бор, дейдилар. Абу Ћурайрадан ривоят ќилинади«Набий алайћиссалом:«Фаќат панжа, туёќ ва нислдагина мусобаќа бор», дедилар».«Панжа» дейилганда туя ва унга ўхшаш ћайвонларнинг оёќ пажалари кўзда тутилади. Яъни, ана ўша шаклдаги ћайвонлар орасида пойга ўтказиш мумкин.«Туёќ» деганимизда от ва унга ўхшаш ћайвонларнинг оёќлари кўзда тутилади. Яъни, ана ўша шаклдаги ћайвонлар орасида ћам пойга ўтказиш мумкин.«Нисл» деганда найза ва камон ўќи учига ўрнатилган темир найзалар кўзда тутилган.Демак ушбу турдаги нарсаларда мусобаќалар ўтказиш мумкин ћисобланади. Имрон ибн Ћусайн розияллоћу анћудан ривоят ќилинади«Набий алайћиссалом:«Мусобаќада жалб ќилиш ва ёнбош ќилиш йўќ», дедилар».Иккисини сунан эгалари ривоят ќилган.Бу ћадиси шарифдаги «жалб ќилиш»дан мурод пойгада ќатнашаёган ћайвонни тезлатиш учун махсус кишини жалб ќилиш кўзда тутилган. Яъни, мусобаќадан ташќаридаги шахс мусобаќага арлашмаслиги зарур.«Ёнбош ќилиш»дан мурод пойгада иштирок ќилаётган от чарчаб ќолганда унинг ёнига бошќа отни яќинлаштириб туриб пойгачи ўша янги отдан ўтиб олиб пойгани давом этдириши кўзда тутилган.Булардан мусобаќада турли ћийлалар ишлатиш мумкин эмаслиги келиб чиќади.Юќорида келган ћадиси шарифлардаги каби мусоба- ќалар шариатда жоиз ћисобланади. Агар ўша мусобаќаларга молу мулк аралашмаса жуда ћам яхши. Мабодо пул-мол мусобаќага аралашганда ћам соврун сифатида аралашгани тўѓри бўлади. Мисол учун давлат томонидан, баъзи бир шахслар томонидан тикилган соврунлар бўлиши мумкин. Шунингдек, соврун мусобаќа ќилувчиларнинг бир томонидан тикилган бўлиш ћам мумкин. Мисол учун, мен сендан ўзиб кетсам ћеч нарса бермайсан, аммо сен мендан ўзиб кетсанг мен сенга бунча нарса бераман, дейиш каби.Аммо икки мусобаќалашган тараф ћам пул ёки мол тикиши мумкин эмас. Агар у шаклда бўладиган бўлса, албатта, ћакам бўлиши шарт.Пайѓамбар соллаллоћу алайћи васаллам ёш авлодни соѓлом бўлиб ўсишини таъминлаш борасида ота-оналарни ўз фарзандларини бадантарбия билан шуѓуллантиришга тарѓиб ќилганлар. У зот ўзларининг ћадиси шарифларидан бирида:«Авлодларингизга сузишни, отишни ва от минишни таълим беринглар», деганлар.Яна бошќа бир ћадиси шарифда эса:«Ёзишни, сузишни ва отишни таълим бериш фарзанднинг ота-онадаги ћаќќидандир», дейилган.Бу маънолар ўта яхши маънолардир. Аммо ўйлаб кўрадиган бўлсак, Ислом ўзининг бутун борлиги билан ћаракат динидир. Унда ћаракатсиз ћеч нарса бўлмайди. Ўйлаб кўринг, бир ваќт намоз ўќиш учун инсон ќанчалар ћаракат ќилади. Саћарда уйќусидан туриб, таћорат ќилиб, намоз ўќиш жойига бориб икки ракъат намоз ўќигунча одамнинг ћар бир бўѓини ќаначадан ќанча ћаракатга тушади.Рўза ћам шунга ўхшаш. Саћарликка турилади. Ћаракат ќилинади. Хуфтонга ќўшиб йигирма ракъат таровећ намози ўќилади.Ћаж ва умра бўлса, асосан ќаттиќ ћаракатдан иборат ибодатлардир.Буларнинг ћаммаси соѓлик учун фойдали эканини мусулмонмас одамлар ћам яхши биладиган ћолга келишди.Инсоннинг юзига уриш бор спротларга рухсат йўќ. Спортни баћона ќилиб ношаръий ћолатга ўтиш ёки ношаръий ишларни ќилишга ћам рухсат йўќ.

Топ рейтинг www.uz Openstat